środa, 27 lipca 2011

Macki sieci, uczeni i pojedynki

Po raz kolejny zadziwił mnie potencjał informacyjny sieci, a ponieważ udało mi się od pierwszego kliknięcia, spieszę podzielić się wieścią z czytelnikami. Ale po kolei.
Od jakiegoś czasu chodził mi po głowie pomysł na opowiadanie, który w pewnym momencie koncepcyjnie „splątał” mi się z historią młodocianego genialnego matematyka, którego zabito w pojedynku. Kiedyś czytałem tekst traktujący o jego ostatniej nocy, spędzonej na pośpiesznym spisywaniu dorobku naukowego swojego życia. Ów tekst zrobił na mnie spore wrażenie i pozostał w pamięci jako reminiscencja szarego świtania i przygarbionej sylwetki 20-letniego geniusza, zrozpaczonego że już nie zdąży napisać wszystkiego. Ja jednak potrzebowałem jedynie jego nazwiska do tytułu, bo moja literacka koncepcja nijak nie była związana z tamtą historią i miała stanowić opowieść całkowicie równoległą. Wgooglałem więc dwa hasła: „matematyk” i „pojedynek”. Ku mojemu zdumieniu (dopiero co wróciłem z dzikich gór i wciąż przyzwyczajałem się do technologii) na pierwszym miejscu wyskoczyła wikipediowska biografia Evariste Galois, jak ulał pasująca do tego co zapamiętałem.
Galois żył 20 lat, był twórcą nowych koncepcji rozwiązywania równań wielomianowych, prekursorem teorii grup i teorii równań algebraicznych. Dwukrotnie nie zdał egzaminu do Ecole Polytechnique w Paryżu (!). Zginął w prawdopodobnie upozorowanym pojedynku, ponieważ był zadeklarowanym przeciwnikiem monarchii. No więc miałem, co chciałem: swój tytuł „Syndrom Galois”, i już mogłem zasiadać do klawiatury.

Évariste Galois
(1811-1832)
Wikipedia

Ale z ciekawości zajrzałem jeszcze do następnego googlowskiego linku, który zachęcał: „Maria Skłodowska-Curie przyczyną pojedynku”. Przypomniałem sobie co nieco na temat gorącego temperamentu naszej podwójnej noblistki, a po kliknięciu na hasło z „Wielkiej Księgi Pojedynków” dowiedziałem się, że po śmierci męża Maria związała się z żonatym fizykiem Paulem Langevinem. Rozpętała się na nich nagonka i Paul w końcu był zmuszony wyzwać na pojedynek jednego z najaktywniejszych dziennikarzy, Gustawa Tery. Jednak broń Paula nie wypaliła, a Tery nie oddał strzału. Mimo happy endu późniejsze losy Marii, o ile pamiętam, były smutne. Klika kliknięć i taka lawina informacji i ciekawostek! Ciekawe, ile czasu kiedyś bym stracił w bibliotekach, żeby zdobyć te dane.
Podsumowując - cholernie jestem ciekaw, kiedy można będzie wygooglać własnego nienarodzonego syna, a potem uciąć sobie z nim pogawędkę. To nie powinno być trudne, wystarczy szybka symulacja genotypowa (trzeba wybrać i kliknąć na genotyp partnerki), a potem ekspresowa projekcja cech psychicznych. Proste. Dla dokładności odwzorowania równej 90% obstawiam 5 lat. A wy?

Kilka odnośnych linków:

Evariste Galois (Wikipedia)
Strona Evariste Galois
L. Infeld “Wybrańcy Bogów” (zbeletryzowana biografia Galois)
Pojedynek o Marię
M. Skłodowska-Curie (Wikipedia)
Paul Langevin (Wikipedia)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz